Är det någon av er som känner en hudhunger? Eller har känt av? Utan att vara er vän eller endast veta att ni finns till är jag säker på att ni någon gång i livet har känt en längtan att få beröring av en person i form av kramar och smek. Ni har även haft en vilja att ge detsamma.
För mig började jag att känna av hudhungern påtaglig vid 18-19-årsåldern. Innan dess gav den endast svaga impulser, som jag inte kunde fastställa orsaken till.
Kunde avstyra hudhungern för jag visste att även jag i sinom tid skulle träffa en tjej som ville ligga eller hångla med mig. Därför kunde jag dröja kvar med blicken på par som kramades och/eller pussades på stan. Hennes händer smekte hans rygg. Deras läppar möttes. Jag blev varm inombords samtidigt som en avundsjuka spred sig inom mig, Önskade mig att vara i hans kläder.
Åren gick. Jag blev 25, inget ligg, inget hångel, inget hållande i handen i soffan. Jag blev 29, stiltje. Jag blev 33, fortfarande stiltje. Jag blev 39, inte ens en krusning. På den ytan ja, inte på andra. Det var träning nästan varje dag i veckan, resa hit och dit på tävlingar och läger både inom landet och utanför, arbetade halvtid, och var då och då på hemmafester och ute på lokal med vänner. Förutsättningen var med andra ord god för att träffa någon kvinna som ville vara mer än en vän. Men icke, det blev inget. Inte ens ett hångel. Det som blev var en massa kvinnliga bekanta. Det föraktade jag inte, tvärtom, trevligt att springa på dem och byta några ord. Det hände vid enstaka tillfällen att det resulterade i en fika eller en lunch veckan senare. Men det var inga kvinnliga bekanta som jag egentligen ville få utan en kvinna som ville gå till sängs med mig.
Vid de tillfällen som hudhungern slog till som värst gick jag inte ut utan stannade i min lägenhet. Ville inte riskera att se kvinnor, för nu var frustrationen stor. Om jag hade gjort det, hade risken varit överhängande att den gått över till tårar. I kyligt väder och när det föll väta var det mindre jobbigt för kläder skylde nästan all hud. Endast ansikten kunde ses, vilket gjorde att hormonerna fortfarande låg och sov. Möjligen var deu några som hade öppnat ögonen, men i övrigt var det lugnt. Däremot under varma och soliga dagar väcktes de. Om hormonerna hade legat kvar och småpratat hade det varit lugnt, men de ställde sig upp och började att dansa. Till techno. Om de ändå hade valt en stilla vals.
Så här kände jag mig i tjugofemårsårsåldern och långt upp i vuxen ålder. Att jag var unik med sådana känslor förefaller mig vara osannolikt. Är säker på att många av oss har eller haft en likadana känslor, kanske inte så kraftfull att de väljer hemmets trygga vrå som jag gjorde. Men vad vet jag.
Jag var avundsjuk på hundar och katter. Ja, egentligen är jag det än, men i dag hanterar jag det bra. När de vill bli smekta går de till oss människor, för de vet att vi inte kan motstå. Vi böjer oss ner och smeker dem eller kelar. Deras mängd av belöningshormonet Oxytocin måste liigga på en skyhög nivå. Om jag hade gått fram till en kvinna och sett med bedjande ögon, inte hade jag fått en klapp på kinden eller smekningar på ryggen utan hon med en förundrad blick hade vänt om och gått sin väg. I bästa fall. I sämsta fall hade hon gett mig en hård klapp på kinden, så pass att avtrycket av handflata och fingrar suttit kvar en tid.
För en tid sedan surfade jag omkring på internet. Oftast vet jag vad jag söker efter, men just denna gång var det ett tidsfördriv. Antagligen var det i väntan att ett av barnen eller båda två skulle bli klara med sitt, så vi kunde komma i väg. Jag snubblade in på en webbsida där det såldes tjänster, bland annat tantramassage, scratch therapy och kramterapi. Mina ögon spärrades upp. Kramterapi. Från att ha varit blasé till det jag såg innan, blev jag nu oerhörd fokuserad. Efter att ha läst vad denna terapi innehöll, insåg jag att det var just det jag hade behövt som singel. Dels skulle jag ha varit mer glad. Dels hade frustrationen blivit mindre av att det bara blev ett trevligt samtal med den trevliga och fina kvinnan på krogen, i kassakön på Hemköp, på arbetet eller var jag befann mig. För jag visste att om jag inte lyckades att få till ett hångel eller ligg då eller senare med henne, hade jag bara ringt och boka tid för en timmes kramterapi. Det hade lett till vid kontakten med kvinnor att jag hade vågat mer, trott mer på mig själv och blivit avslappnad, vilket i sin tur hade ökat möjligheten att träffa en som ville med mig. Eller rent utav få en flickvän innan fyrtioårsåldern.
Det vore intressant att ta en timmes kramterapi. Jag vill se om det känns lika avslappnad jämfört med att glida ner i soffan med kvinnan som jag spanade in. Vid närmare eftertanke tror jag inte det, för attraktionen till kvinnan som utför terapin behöver jag ha. Det kanske jag får när jag är där. Kanske vetskapen om att en betalning ha gjorts för att få kramar och smek stör upplevelsen. Trots det negativa hade jag som ungkarl beställd kramterapi för att helt enkelt må bättre.
Det vore bra om kramterapi kunde fås på recept. För de som har en hudhunger skulle livet kännas bättre om den mättas.
Anledningen att jag i dag hanterar avundsjukan som jag har gentemot hundar och katter på ett bra sätt, är att jag är tillsammans med en kvinna. Vi är till och med gifta, så när hudhungern smyger sig på, är det bara att krypa upp i soffan och gosa.