omslagsbild

omslagsbild

tisdag 30 september 2014

Jag måste få reagera.

Dessa rader skrev jag och sände i dag till chefen för SJ:s ledsagarservice.


Hej!

Den 25/9 blev jag dåligt bemött av en av era ledsagare. Hon pratade inte med mig, försökte inte ens att förstå mig, utan vände sig till min medföljande assistent då hon ville mig något. Detta är ett fullständigt oacceptabelt bemötande.
Kvinnan hämtade mig 16.51 från mötesplatsen vid ingången Vasagatan i Stockholm och hjälpte mig till tåget mot Jönköping.

Jag förmodar att du har berättat för dina ledsagare hur de ska bemöta oss med funktionshinder, men det har tydligen inte nått fram till kvinnan.
Det är viktigt att dina anställda ger ett bra bemötande. Ett bra bemötande är: Prata med resenären och INTE med dennes sällskap när det är något som rör hen. Om  ledsagaren inte uppfattar vad på grund av resenärens eventuella talsvårigheter är det viktigt att fråga om.

Jag arbetar som föredragshållare. Jag tar bland annat upp bemötande människor emellan. Kontakta mig om du önskar ett roligt och inspirerande föredrag för dina ledsagare.

Jag bifogar en presentation av föredraget och referenser från tidigare uppdrag.


Med vänlig hälsning



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar