omslagsbild

omslagsbild

måndag 28 september 2015

Träffade och lyssnade på författare, och signerade.

Hemkommen från Bokmässan. Trött, men glad över allt som har hänt under de två dagarna.
Nu fick jag äntligen träffa Anna Fredriksson, en av mina favoritförfattare. Jag lyssnade på när Anna och hennes redaktör samtalade om den senaste romanen ´Tisdagsklubben´. Det som gör att Annas romaner fängslar mig är att hon kan konsten att skriva om relationer mellan människor och vardagens trivialiteter på ett sätt som gör att det blir spännande och intressant. Efteråt signerade hon ´Tisdagsklubben´, som jag då självfallet köpte. Redan innan samtalet hade Anna hälsat på mig med en kram och vi bytte några ord med varandra.
Det här var på lördagsförmiddagen och det kändes när jag åter var på väg till Svenska Mässan (samtalet med Anna var på ett närliggande hotell), att det blir svårt att uppleva något som kunde vara större den återstående tiden av mässan.

Förutom att gotta mig i alla dessa böcker, tidskrifter, tidningar som jag såg och ibland bläddrade i, och ytterligare i några författarsamtal, tog jag tillfället i akt att presentera mitt föredrag för representanter för Lärarförbundet, Linköpings Universitet, Utbildningsradion och Sveriges folkhögskolor. Jag får se om de hör av sig.

Jag är nöjd med helgen. Inspirerad har jag blivit att skriva en ny roman, en efterföljande av ´Mitt nakna jag´. Det vore något att om två tre år komma till Bokmässan med min andra.


När jag rundade ett av de oräkneliga monterhörnen såg jag Debutantförlagets
monter, förlaget som gav ut min roman. Såg att exemplar av den låg på deras
bord. Frågade om jag fick signera dem. Visst, så byxbenet kavlades upp och
en bläckpenna tejpades fast mellan stortån och pektån.
Jag har varit på Bokmässan två gånger tidigare med mitt alster, men jag har
inte signerat förrän i lördags. Jag hade fått för mig att jag blir alltför nervös för
att signera läsligt, men det gick galant. Stolt och glad blev jag och är det än.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar