omslagsbild

omslagsbild

lördag 21 december 2013

Vad är det som gör att en del människor förknippar mig med sjukvården?

Jag möter människor med olika yrken. Det är förståeligt så mycket som jag far runt. Många berättar inte i första taget vad de arbetar med, och det som är bra med det är att jag får då chans att bilda en egen uppfattning om deras person.
Däremot finns de som arbetar inom vården som vill att jag förstå det på ett tidigt skede i mötet med mig.
Okej, tänker jag och försöker förstå varför det är angeläget att förstå det.
För mig är det fullkomligt ointressant att få veta det. Det verkar som de vill säga att jag är i trygga händer om jag behöver hjälp. Eller vill de att jag ska förstå att de förstår hur min situation är? Det är en omöjlighet för de att göra det.
Jag undrar om en som är utbildat till optiker berättar tidigt att denne är det i ett möte med en som bär glasögon.

Ser jag sjuk ut?, frågar jag mig.
Bara för att jag sitter i rullstol betyder det inte att jag vistas mycken tid inom vården. I cirka två månader av mitt fyrtiosjuåriga liv har jag legat på sjukhus och det var när jag var barn.
Jag behöver hjälp för att klara mitt dagliga liv, inte vård. Att hjälpa och vårda är två helt skilda sysslor.

Jag är less på att en del människor förknipper mig med sjukvården. Jag undrar vad jag ska göra för att det inte ska ske i fortsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar