omslagsbild

omslagsbild

måndag 21 april 2014

Utflykt till Rönninge by.

Vilket härligt väder vi har haft i Täby i dag. Jag tror att det även har varit det i stora delar av landet. Solen sken från en nästan molnfri himmel och de vindar som var var ljumma.
Vi packade matsäck och gick till Rönninge by.


Det är populärt att sitta och åka med på permobilen. Även om jag tycker att när man kan gå, ska man göra det. Det är bra för hälsan om inte annat, men jag kan inte neka när barnen frågar. Sedan är det fem kilometer till Rönninge by, en lång sträcka för sjuåringar. Här är sonen som sitter på pakethållaren. Tjejen sittandes i mitt knä är barnbarn till en av våra vänner.



Rönninge by har anor från 1600-talet och ligger vid Rönninge sjön.
Här finns det kor, hästar, grisar, getter, höns, kaniner och en och katt ses stryka runt husknutarna. Detta här fin och kul plats för barnen, som får klappa djuren. Även vi lite äldre, tycker att det är trevligt.
"Täby - stan på landet.´, är kommunens slogan. Jag kan inte annat än att hålla med.



När jag gör saker tillsammans med barnen som de tycker om att göra, känner jag glädje och tillfreds med mig själv.
Hönorna och tupparna får här gräs och maskrosor av sonen. Kanske inte direkt det nyttigaste för dessa fjäderfän, för efter en kvarts givande av naturens egna förråd såg jag en skylt med budskapet ´Mata inte djuren.´. Oooops!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar