omslagsbild

omslagsbild

fredag 30 maj 2014

På grund av eller tack vare.

Språket ger oss möjlighet uttrycka oss. Med tiden kom vi att använda enstaka ord i felaktiga sammanhang. Vi är så vana att göra det, så även om orden sägs eller skrevs förstår vi ändå var vi menar.
´på grund av´ används när det är något negativt. Jag tycker att det hörs klart och tydligt, stöter på något som gör att det som är tänkt att göra inte går att genomföra. Exempel: Vi kan inte gå ut på grund av det dåliga vädret. eller, I dag gick det inte bra på tentan på grund av att jag hade slarvat med pluggandet. 
´på grund av´ använder många av oss även när det är något positivt, och det anser jag är fel. Exempel: Jag vann i dag på grund av min serve. eller, På grund av det myckna regnandet för en månad sedan har vi nu en prunkande trädgård. Det korrekta tycker jag är, Jag vann i dag tack vare min serve, eller, Tack vare det myckna regnandet för en månad sedan har vi nu en prunkande trädgård.

Vad har ni läsare för reflexioner kring detta?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar