omslagsbild

omslagsbild

lördag 13 september 2014

Det är bekvämt att resa med Färdtjänst.

Min fru hade för avsikt att rengöra länkhjulen på rullstolen från damm och annat smuts. Det brukar gå bra, men denna dag var det något som strulade. Hur hon än gjorde, kunde hon inte få tillbaka det ena hjulet. Även kullagret öppnade sig och en kula letade sig ut. Nu kunde inte ens hon fixa detta.
Jag ringde hjälpmedelscentralen i Hallonbergen och bad att få komma akut.
Eftersom stolen hade endast tre hjul, var det uteslutet att ta en taxi. Det är omöjligt för mig att ta mig fram sittande i stolen från bilen när ett hjul fattas.
Min assistent kom inte den här dagen, så min fru fick hoppa in istället. Men hon kunde inte följa med för dottern var hemma från dagis. Det innebar att om jag skulle få stolen reparerad får jag åka till Hallonbergen på egen hand.
Det blev permobilen, ett fullgott alternativ. Min fru surrade fast stolen på pakethållaren och tog bort de stora hjulen för annars hade det blivit alltför långt ekipage. Jag var ändå orolig att några av hissarna i tunnelbanestationerna skulle vara för små.
Jag åkte med Roslagsbanan från Täby Centrum till Stockholms Östra. Byte där till tunnelbanan färd mot Hallonbergen via Stockholms Central. Allt gick bra - stolen blev lagad, hissarna fungerade och de var tillräcklig rymliga, även om det var på håret i en.

Jag tycker att en del av oss färdtjänstkunder är bekväma. Ni tar färdtjänstbuss eller -taxi när ni egentligen kan resa med kollektiva färdmedel. Visst är det skönt att hoppa in i en uppvärmd färdtjänstbuss när ni ska någonstans istället för att gå till stationen i snöslask och noll-gradigt, och vänta på tåget. Skönt att även bli körd ända fram till den adressen som ni ska till, och att slippa trängas med folk.
Detta tycker även de som inte behöver färdtjänst, men de flesta har inte ekonomiska förutsättningar att ta taxi till sina arbeten.

Jag åker med Roslagsbanan och tunnelbanan de dagar jag ska till kontoret i Hagsätra. Taxi tar väldigt sällan. Det blir det när jag har mycket packning med mig för exempelvis ett föredragsuppdrag och när jag har varit i Stockholm på teater eller krogen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar