omslagsbild

omslagsbild

söndag 21 september 2014

Förväntningar blir lätt besvikelser.

I helgen läste jag ut romanen ´Himmelstrand´ skriven av John Ajvide Lindqvist.
Eftersom Ajvide Lindqvist kallas skräckförfattare förväntade jag mig att i delar av romanen skulle jag knappt våga vända blad för den alltför höga spänningens skull. Visst är den spännande, men inte mer än andra spänningsromaner. Därav blev jag besviken. Min besvikelse bottnar största delen i de höga förväntningar som jag hade innan jag började läsa som inte alls införlivades.

I morgon på tåget till arbetet, börjar jag med en ny bok. Jag tror att det är den nionde för året. Den heter ´Kärlek vänskap hat´ skriven av Alice Munro.
Förväntningar har jag även denna bok som är en novellsamling. Författaren är 2013-års Nobelpristagare i litteratur, och det gör att jag bläddrar till första sidan med förväntningar att innehållet i noveller är fängslande och bra skrivna.
Erfarenheten säger mig att det är bäst att ha låga förväntningar eller inga alls när det ska upplevas något, men att inte ha några vid läsning av en Nobelpristagares verk, går inte även om jag försöker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar