omslagsbild

omslagsbild

söndag 14 december 2014

Ett fungerande internet är viktigt att det finns.

Det är kusligt hur beroende vi är av ett fungerande internet. Hur lamslaget många arbetsplatser blir när signalerna inte når fram till servar och datorer. Jag anar att bara efter endast fåtal timmar får det en negativ effekt på vårt samhälle. Egentligen är det icke försvarbart att vi litar så mycket som vi gör på internet. Finns det ett alternativ till internet om det slås ut? Om det finns, vilken tid tar det i så fall att få det i gång i full fart?
Tankegången väcktes i går i och med att vårt internetuppkoppling på kontoret slutade att fungera. Jag började mixtra med min dator i hopp om att finna lösningen på problemet i tron att det var bara min som felade, men med tanke på min magra kompetens jag besitter om datorernas inre var det märkligt att jag ens försökte. Föga överraskande kunde jag inte åtgärda problemet efter en stunds sökande och grubblerier.
Strax därpå hörde jag hur kollegorna frågade varandra om möjligheten att komma ut på nätet, men det visades att det kunde ingen. Efter ett samtal till vår internetleverantör fick vi veta att det hade blivit ett kabelbrott någonstans. En anledning kunde vara att en kabel hade grävts av vid ett bygge.

Utan tillgång till internet blir jag begränsad i mitt arbete, men det blir ta igen det en annan dag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar