omslagsbild

omslagsbild

söndag 12 april 2015

Det thailändska nyåret . . .

. . . firades i dag i Bhuddaram Temple på Värmdö utanför Stockholm. Vi var där, hela familjen, plus far. Egentligen ska firande ske i dagarna tre med start på måndag den 13:e och då är alla lediga i Thailand och festar. I Sverige får thailändarna nöja sig med en dags firande.
Högtiden heter Songkran. Det som är speciellt med denna högtid är att man kastar vatten på varandra. En halvfull glas slängs på kompisen eller grannen, det var det jag trodde skedde innan jag fick uppleva det på plats i Thailand. Vart än jag gick i stan, på stranden, vid övergångsställen, på marknad kunde jag få vatten överraskande slängt på mig. Det är inte ovanligt att fulla hinkar med vatten används.


Vi hälsades välkomna av denna ståtliga figuren som jag
dessvärre inte vet namnet på.




Normalt går munkarna i gryningen runt i städer och byar, och får
allmosor i form av pengar, mat eller frukt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar