omslagsbild

omslagsbild

lördag 18 april 2015

Kände mig som en regelbrytare.

´Denna plats är främst avsedd för rullstol.´
Jag läste på det fastklistrade märket på fönstret i den buss som jag och familjen klev på vid Slussen för färd till Spårvägsmuseet.
Var ska jag sitta? tänkte jag och såg mig runt efter lediga sittplatser.
Framför rullstolsutrymmet fanns det två, så jag borde ha hunnit med att förflytta mig från rullstolen till sittplatsen varefter frugan hade ställt stolen på utrymmet och surrat fast den innan bussen hade börjat rulla. Om inte hon nu hade varit upptagen med att se till att barnen blev ordentligt fastspända.
Jag fann mig ingen annan råd än att sitta kvar i rullstolen på rullstolsutrymmet. Kände mig som en regelbrytare när bussen lämnade hållplatsen och rullade ut på Stadsgårdsleden. Nu vet jag inte om chauffören såg mig använda utrymmet, han sa i vart fall inget.

Det korrekta vore: ´Denna plats är främst avsedd för personer som använder rullstol.´



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar