omslagsbild

omslagsbild

fredag 5 juni 2015

Bajsa och kissa i fred är ett minne blott.

I morse hade jag suttit mig tillrätta på toaletten och skulle just släppa ut det kroppen inte behöver ha, den naturliga avfallshanteringen, när en lätt knackning hördes.
- Ja?
Dörren öppnades och ett morgontrött ansikte med tillhörande hårrufs kikade in.
- Pappa, jag vill bajsa.
Min tjugotvååriga styvdotter lät otålig. Med det röstläge och lätta trampandet med bara fötter, förstådd jag att det var bara att gilla läget. Jag steg således upp från sitsen och satte mig i rullstolen, och med en väldans fart blev jag utkörd av henne. Hann knappt med att lossa på bromsen förrän jag var utanför toaletten och dörren stängdes och låset lät klick.
Efter en stund klev dottern ut från toaletten med ett befriande ansiktsuttryck.
- Varsågod, log hon och gjorde en inbjudande gest med armen mot toaletten.
Jag satte mig och skulle precis öppna dammluckorna när det återigen hördes en knackning.
- Ja?, sa jag med ett döljande av den lilla irritation som hade smugit sig fram.
- Jag måste bajsa, sa min fru och öppnade dörren och klev in.
En mulltoa blir nästa stora inköp, tänkte jag. Den ska stå på balkongen.
Hon slet mig upp från sitsen, för det var tydligen väldigt bråttom.
- Du kan stanna kvar, stönade hon och öppnade sina dammluckor.

Med erfarenhet vet jag att när dottern och frun säger att de vill bajsa, är det inte lönt att fråga om de kan vänta fem minuter, för de kan inte vänta. Bums. På stört. Nu. Direkt. De måste ögonblickligen bajsa. Bortsett från mig som känner att om sådär en kvart vill jag bajsa och börjar planera in att då ska jag sitta på en toalett.
Beror det på att de har thailändska tarmar och magar som dagligen har fyllts med kryddstark mat och mängder med grönsaker, som gör att de behöver bajsa på studs? Möjligt.

Våra andra två barn har åldrarna inne för att kunna sitta på pottan, även om åttaåriga sonen föredrar toaletten, och det är bra för då får jag sitta kvar när de vill kissa och bajsa.
Jag bävar för den tiden när dessa barn når tonåren. De vill då inte använda pottan och vill fixa till sig som föna håret och sminka, men definitivt inte när farsgubben uträttar sina behov. Kölappssystem? Det fungerar inte när som vi har thailändska magar i familjen. Systemet skulle brytas redan första morgonen. Det får bli mulltoa helt enkelt. Jag kommer inte på något bättre alternativ.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar