omslagsbild

omslagsbild

onsdag 9 december 2015

Föredrag åter på Arlanda gymnasiet.

I går var jag på Arlanda gymnasiet i Märsta, fyra mil norr om Stockholm. Ungefär tjugo elever på Vård- och omsorgsprogrammet lyssnade. Flera av de hade hört mig förra året då jag var också där, men de ville ändå vara med och sög in det jag sa likt en tvättsvamp.
Jag brukar ställa frågor under föredragen till åhörarna. Denna gång var en av frågorna, ´Vad har ni lärt er under utbildningen, heter det att hjälpa dig med maten eller mata dig, när ni för gaffeln eller skeden i någons mun när hen inte kan själv?´. En elev sa med en klar stämma.
- ´Hjälpa dig med maten.´
Precis, så heter det. Att säga, ´Nu ska jag mata dig.´, till en ungdom eller vuxen, det är likväl ett dåligt bemötande som att förnedra personen. Möjligtvis blir 0-2-åringar matade.
Jag blev glad av att höra att ordet ´mata´ inte används i undervisningen. Förhoppningsvis inte endast på Arlanda gymnasiets Vård- och omsorgsprogrammet utan på hela landets vårdinriktade program.

När jag höll på att packa ihop efter föredraget sa klassens lärare att en elev vill träffa dig. In i klassrummet kom en kille och presenterade sig. Han berättade att han hade hört mitt föredrag förra året och tyckte att det var väldigt bra. Han var entusiastisk och öste beröm över mig och föredraget. Hade villat lyssna, men han hade missat att jag var där. Killen berättade vidare att han förutom   studerar, arbetar han som personlig assistent. "Bättre arbete kan jag inte få", sa han glädjestrålande.
Han kom till Sverige för ett år sedan. Det gjorde mig mycket förvånad för killen pratade knappt utan brytning.




En bukett rosor fick jag efteråt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar