omslagsbild

omslagsbild

onsdag 23 december 2015

Min jul.

Jag vill resa någonstans uppåt i Sverige och fira jul, där det finns mycket snö och är kallt.
Sitter och spelar brädspel med barnen och min älskade. Soffan är mjuk och skön. Alla har varsin värmande fårskinn att sitta på. Det knäpper från brasan. De orange vita lågorna dansar fridfullt. En svag doft av björkved ligger sig i den timrade stugan.
Ute är det kallt och mörkt. Termometern vid köksfönstret visar sexton minus. Snön ligger tjockt. Vid de få timmar det är ljust ses unga snöbeklädda granar en bit bort. I bakgrunden höjer det sig ett fjäll majestätiskt upp sig. Skenet från kökslampan lyser upp havreskärven i björken. Av nattens blåst har snön drivits upp på stugans väggar.
Några timmar innan kom vi hem från en slädfärd. Vi satt nedbäddade tätt ihop. Endast våra ansikten syntes ovanför de väl tilltagna varma mysiga renfällarna. Barnen skrek i högan sky av skräckblandad förtjusning när de två renarna med imponerade horn satte fart med två brinnande facklor på vardera sidan om släden. Snön yrde. Gran och tall susade förbi. Härligt, fast jag tyckte att det gick lite väl snabbt. Lågorna kämpade i vinden. Fartvinden träffade våra ansikten. När det kändes outhärdligt kallt var det bara att sticka ner till värmen under fällarna och tina upp.
Efter ett varmt bastubad och en stadig kvällsmåltid, sitter barnen med pyjamas på medan jag och min älskade har mysoverall. Doften av förmiddagens pepparbak anas. Granen med glitter, röda gröna silvriga kulor, elektriska ljus, barnens tomtar och egna tillverkade julsaker står bredvid brasan i sin prakt. Snart kommer tomten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar