omslagsbild

omslagsbild

söndag 21 februari 2016

Jag är fortfarande på banan.

Jag har inte rest på semester, fast jag vill. Fly bort från vintern som inte är någon vinter. Ena veckan är det tio femton minus och har skidduglig snömängd, men veckan därpå är det plusgrader, vår i luften och jag slirar i gruset när jag sparkar mig fram baklänges. Jag har inte insjuknat i influensan. Aj, det skulle jag inte ha skrivit för då får jag väl den innan jag hinner sätta punkt på den här meningen. Skrivkrampen har inte slagit till. Datorn har inte stulits utan står på kontoret och är mig behjälplig i alla lägen.
Saken är den att jag skriver på ett manus till föredraget på Högskolan Väst i Trollhättan, som gör att tid nu inte finns för bloggen. Jag ska dit om några veckor. Samtidigt som jag gör det skriver jag på en novell vars berättelsen ställer sig frågan, ´Är det moraliskt att mot betalning få kramar, pussar och smek?´.
Huvudpersonen är en man som har två stora funktionshinder, förutom CP-skadan. Det är hans blyghet, som med åren har vuxit till anomali, och tafatthet. Han vågar nästan inte ta kontakt med de kvinnor som han fattar tycke för, för han förstår inte hur han för samtalet så de förstår att han inte endast vill prata. Han vill att öppningsrepliken leder vidare till en dialog som leder till en fika på stan veckan efter som leder till ett umgänge under en tid som leder till att dessa kvinnor antingen öppnar dörren helt och hållet till deras liv för honom och säger "Välkommen in." eller stänger igen den och låser med dubbla lås. Mannen blir paralyserad av skräck de få gånger han tar sig i kragen och försöker, som endast resulterade i en fika ett par dagar senare.
Mannen har givit upp tanken att finna kärleken efter idel motgångar och rejäla käftsmällar. Även sexet finns bara i hans drömmar. Visserligen skulle han kunna köpa sex, men vill inte. Dels för det olagligt och dels för det är en smutsig värld - våld, droger och annan kriminalitet förekommer -, en bild som han har fått av massmedia som han inte har någon anledning att misstro.
Mannens hudhunger och värmen från en kvinna som han har trängtat efter så mycket har vuxit till en ohållbar längtan, och nu som fyrtiotvå-åring måste finna en lösning på.

Novellen blir färdig om tre fyra månader och kommer att finnas att läsas på bloggen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar