omslagsbild

omslagsbild

fredag 11 november 2016

Uppdrag på Byängsskolan i Täby.

Ungefär två månader sedan var jag på föräldramöte i sonens klass, en 3:a. Det var ett ordinärt möte, så tillvida att läraren informerade oss bland annat om undervisningen. Men så kom hon till en punkt där hon sa att hon efter sommarlovet upplevde att en del elever på skolan använder ord som barn i låg- och mellanstadiet inte ska säga till varandra (och inte heller för den delen längre upp i åldrarna, min egen kommentar). Bland annat svordomar, och "Du är en jävla CP-unge." och "Du är CP.". Innan sommaren var det inte så. Det har blivit en hårdare jargong.
Efter mötet pratade jag med läraren. Jag sa att jag pratar gärna med klassen om hur vi ska tänka när vi möter en person som vi inte har sett tidigare, det vill säga en enkel lektion i bemötande. Jag förmodar att de vet det redan, men det kan glömmas bort i vissa situationer när de är arga eller besvikna och då är det bra med en liten repetition. Att det kommer då från en för barnen ny person, och inte deras egna lärare, kan också vara bra. Jag vet inte.
Läraren tyckte att det lät bra, så nu på måndag den 14:e träffar jag klassen. Förutom bemötande människor emellan ska jag berätta vad en CP-skada är för något och hur den uppkommer, och om vikten av att tänka positivt när vi vill ta oss fram mot våra mål. Självklart ska jag visa mina medaljer, vilket sonen tycker är det viktigaste av hela mitt besök.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar