omslagsbild

omslagsbild

fredag 23 december 2016

Är det av säkerhetsskäl månne?

När sonen ska till sin fäktningsträning två gånger i veckan reser vi två med Roslagsbanan (tåg) och buss. För en tid sedan upptäckte jag denna skylt vid platsen i bussen där jag placerar mig under färden till Solna.




Det som texten förmedlar stämmer inte överens med verkligheten, även om
den är betydlig bättre än den text som den mellersta skylten har på bilden här
nedanför. Orsaken till det är att det står "rullstolsburen passagerare". Det finns
nämligen ingen som är rullstolsburen passagerare. Däremot finns det
passagerare som använder sig av rullstol.





Första raden på den mellersta skylten, ´Denna plats är reserverad för en rullstol´,
vållade mig huvudbry när jag rullade in på en annan buss en dag. Menas det att
jag skulle ta mig ur rullstolen, sätta mig i ett säte och därefter kicka till rullstolen
så att den rullade till platsen där den var anvisad att stå under resan? Möjligheten
fanns att jag klarade det, men den var mikroskopisk liten, så liten att den egentligen
var försumbar. Det är på grund av de okontrollerade kroppsrörelserna i och med
CP-skadan som jag har. Definitivt hade jag varit tvungen att göra det innan bussen
började att åka igen, för annars vore det en omöjlighet. En buss som kränger och
svänger samtidigt som jag står på mina ostadiga ben. det är lika säkert som amen
i kyrkan att jag skulle ramla. Men vem slår på bromsarna som är ett måste för att
stolen skulle stå still, om jag klarade av det omöjliga? Bussföraren? Jag kommer
själv inte kunna göra det, för så långa armar har jag inte.
När jag skulle kliva av bussen, hade jag behövt be en av passagerarna att ta fram
rullstolen till mig och snabb som blixten sätta mig i den för att hinna ta mig ut.



Är det av säkerhetsskäl som personer som använder rullstol inte får sitta kvar i sin rullstol i vissa bussar under färden?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar