omslagsbild

omslagsbild

tisdag 25 april 2017

Ser bara en av mig,

I morgon onsdag får Norrköping åter besök av mig. Vi har haft vid två tidigare tillfällen under våren en dags utbildning för våra personliga assistenter i Omsorgsfamiljen som arbetar därstädes. Nu blir det den tredje och sista gången. Den punkt jag har hand om är att berätta hur assistenterna bör arbeta och tänka på så samspelet mellan kund och assistent blir så bra som möjligt.

Varför pratar en del assistenter i vi-form vad de och kunden har gjort och kommer att göra? Det är inte bara fel utan även ett dåligt bemötande.
Det är lätt hänt att assistenter tror att det är denne och kunden som går och handlar när det själva verket är enbart kunden som är ute och handlar. Visst är assistenten med och hjälper om eller när det behövs, men till syvende och sist är det kunden som är och handlar.
Jag har hört assistenter säga när de berättar om arbetsdagen att "Vi har gått en promenad.", "Vi har ätit i Kungshallen.", "Vi har tränat på gymmet.".
Vadå "Vi."? Det är kunden som har gått en promenad. Det är kunden som har ätit i Kungshallen. Det är kunden som har tränat på gymmet.

- "Ska vi klä av oss då?", frågade assistenten mig en kväll när jag var på väg till duschen.
- "Ja visst. Du kan klä av dig först, så sätter jag på vattnet så det hinner bli tillräckligt varmt."
En del log eller skrattade för de förstod det komiska i deras fråga medan andra blev förlägna och sade nervöst.
- "Nä . . hm . . Jag menar, ska jag hjälpa dig av med dina kläder."

Jag vill inte känna mig som en siamesisk tvilling. Eller . . . är jag det? Tänk om . . .? Vänta, jag måste se efter.
(Jag ser mig runt, på vänstra och högra sidan.)
Jag kan andas ut. Ser bara en av mig. Vad skönt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar