omslagsbild

omslagsbild

torsdag 10 augusti 2017

Norstedts hädar Stieg Larsson.

Det blev mycket läsning i stugan i Värmland och det var som jag önskade. Fyra romaner hanns med:

´Flickorna i parken´ skriven av Lisa Jewell (Underlig på ett bra sätt och spännande.)
´Kriget har inget kvinnligt ansikte´ av Svetlana Aleksijevitj (Sovjetiska kvinnors berättelser om deras upplevelser och handlande under andra världskriget. Intressant och en del av berättelserna är ruskiga.) ´Avskedsfesten´ av Anna Fredriksson (Bra och vardagstroget.)
´Elva dagar i Berlin´ av Håkan Nesser (Bra, ibland rolig, lite skruvad.)

Pappa hade tagit med sig till stugan romanen ´Det som inte dödar oss´ skriven av David Lagercrantz. Det är den fjärde boken om Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist i Millennium-trilogin. Jag har inte läst romanen av princip.
Stieg Larsson har skrivit de tre första böckerna i trilogin och de har jag läst. Mycket bra är historierna. När Stieg skrev på den fjärde boken i serien fick han, jag är nästan säker på att det var hjärtattack, och avled. Manuset är väl bevarad hos hans sambo.
Millennium-trilogin gjorde succé. Många ville läsa, både i Sverige och världen över. Jag antar tack vare succén ville Norstedts, förlaget som gav ut trilogin, att den fjärde boken skulle ges ut. De frågade sambon om manuset, men hon ville inte lämna ut det. Då tror jag att förlaget kontaktade olika författare som de trodde skulle ett manus som är tillräckligt bra. David Lagercrantz fick uppdraget.
Jag ogillar att Norstedts lät att ge ut en fjärde bok i trilogin, som inte längre är en trilogi. När Stieg Larsson dog skulle Salander och Blomkvist ha gjort likadant.
Norstedts har gjort en hädelse mot Stieg Larsson genom att låta en författare fortsätta skriva böcker där de två personerna figurerar. Nu ser jag på adlibris.se att ännu en bok i serien ges ut i september. Blir det ännu fler böcker där Norstedts mjölkar ut än mer från Millennium-serien? Förhoppningsvis tänker de på Stieg Larssons sambo och ger henne en del av vinsten från bokförsäljningen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar