omslagsbild

omslagsbild

fredag 3 november 2017

Hur fick man fram till att Tekniska Högskolans tunnelbaneperrong finns på markplan?




För en tid sedan, möjligen var det nu i september, sattes dessa skyltar upp i hissen
som kan ta oss från biljettspärrarna på Tekniska Högskolan, ingången som vetter
mot Kungliga Tekniska Högskolan, till tunnelbaneperrongen och vice versa.  En
med texten ´MARKPLAN´ och på den andra står det ´GÅNGBRO´.
Med tanke på att det finns pil och punktskrift på vardera knapp som visar vilket
plan hissen för oss vid tryckning finner jag det onödigt med informationen som
skyltarna ger. Förmodligen handlar det om lagen om tillgänglighet, att det krävs
att informationen ska även ges i form av bokstäver. Eller om det handlar om det
estetiska? Att det blir snyggare med bokstäver.
Nåväl, det kan jag acceptera och gör så, men det märkliga är att skyltarna ger oss
fel information. För att nå perrongen åker vi ner för den är under marknivån, det
vill säga under markplan, men enligt skylten åker vi till markplan. Det korrekta
vore att det stod ´Perrongen´ på skylten. Om det känns viktigt att ha med ´plan´,
bör det stå ´NEDERSTA PLAN´.
För att ta oss från perrongen till biljettspärrarna trycker vi på knappen med
skylten ovanför där det står ´GÅNGBRO´. Vart hän jag ser och söker med blicken
ser jag där ingen gångbro. Det som finns är ett mörkgrått stengolv och det har
funnits där så länge jag har nyttjat tunnelbanetrafiken till och från denna station,
och det är i trettioett år. Möjligheten att det är en gångbro under stengolvet. Vad
vet jag? Jag har inte tillgång till ritningarna som arkitekten/arkitekterna gjorde.
Om en gångbro nu finns, vad är anledningen till att vi hissresenärer upplyses
om det och inte de som tar rulltrappan?

Hur fick man fram till att perrongen ligger på markplan? Det vore intressant att
få träffa den eller de som anser det och lyssna hur deras tänk gick.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar