omslagsbild

omslagsbild

tisdag 11 september 2018

Handikapp rätt och slätt.


Jag använder inte ordet funktionsvariation om CP-skadan jag har. Jag benämner den som ett handikapp eller funktionshinder. En del med funktionshinder anser att alla, med eller utan funktionshinder, har funktionsvariationer. Det håller jag med om. Några kan göra A medan de kan inte göra B. Andra kan inte göra A men B går bra. Att inte alla kan A och B beror att vi har olika förutsättningar som styrka, intelligens, mod, fingerfärdighet, erfarenhet, kunskap osv. Beror inte alltid på funktionshindrets negativa följder att vi inte kan. Många i samhället gör allt för att inte sticka ut. Jag gör tvärtemot för jag vill sticka ut. Klär mig i glada färger, delger mina kontroversiella åsikter och säger att jag har ett handikapp.
Jag har full respekt mot er som använder ´funktionsvariation´ istället för handikapp, funktionshinder, funktionsnedsättning eller vad det nu är för namn som används (kärt barn har många namn).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar