omslagsbild

omslagsbild

tisdag 9 oktober 2018

Föredraget ´En del av mitt liv ligger i dina händer´: Så bör du tänka som personlig assistent.

Ni som arbetar som personlig assistent gör ett viktigt arbete. Utan er vid vår sida kan vi assistanskunder inte leva det liv som vi önskar. Jag skulle exempelvis inte kunna hämta barnen från skolan utan assistent. Hade jag inte haft assistans kunde jag inte ha haft något arbete. Själva göromålen klarar jag, men allt runt om omkring som att komma till kontoret, få i mig lunchen, toalettbesök, ta av och på ytterkläder, det hade jag inte klarat. Laga kvällsmat till barnen och mig, det måste assistenten göra efter mina instruktioner för det kan jag inte. Att träna är viktigt för mig, men många av momenten klarar jag inte av att utföra utan assistans. Hålla mig ren och proper hade jag inte kunnat utan assistentens hjälp. På mina otaliga resor i världen mötte jag kärleken, min nuvarande fru, men utan medföljande assistent hade inte våra vägar korsats. Utan assistans hade jag haft ett grått och dystert liv med ytterst få glädjestunder.

Tycker ni att det är svårt att arbeta som personlig assistent ni som gör det? På vilket sätt är det svårt om ni anser det? Tär det att vara så nära en person som ni egentligen inte känner?
Föredraget ´En del av mitt liv ligger i dina händer´ vänder sig till er som arbetar som personliga assistenter och er som utbildar sig till yrket.

  • När kunden pratar med en person, tar du tre steg bak eller står du kvar? Detta under förutsättning att kunden inte behöver hjälp av dig att kommunicera.
  • Om en kamrat till dig går fram och börjar pratar när du är med kunden. Vad gör du?
  • Hur bör du förhålla du dig till din mobiltelefon under passen?
  • När kunden frågar en expedit om något, men hen uppfattar inte vad din kund säger och det på grund av dennes talsvårigheter. Kunden upprepar sig några gånger, men expediten uppfattar ändå inte. Expediten ser på dig med en ´Vad säger hon?-blick´ med inslag av desperation.Hur agerar du?
  • Är det legitimt att du använder vi-form när du berättar vad kunden har gjort med din hjälp?
  • Är det i sin ordning att tycka synd om kunden verbalt och/eller i tanken?
  • Kunden ska på en restaurang vars mat hen tycker om eller se en film på bio som hen har sett fram emot. Du själv har varit på restaurangen eller sett filmen tidigare. Enligt din uppfattning är maten sisådär eller filmen dålig. Behåller du ditt tyckande för dig själv eller delger du det till kunden?
  • Kunden är på puben och beställer in en starköl. Hen blir nekat av bartendern på grund av sitt funktionshinder. Hur agerar du?
  • Kunden är tillsammans med sin partner och de vill ligga med varandra. Vad gör du?


Kontakta mig på johan@nordansjo.nu om ni önskar att jag kommer till er utbildning eller arbetsplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar