omslagsbild

omslagsbild

onsdag 8 augusti 2012

Friare att resa kollektivt

Jag bor i Täby och arbetar i Hagsätra. Det tar en timme ungefär med tåg och tunnelbana. Det enda som är krångligt är att komma upp på tåget för att det är gamla vagnar och de har två trappsteg upp. Min assistent hjälper mig upp på tåget. Det går bra även det är lite jobbigt för denne. När jag är framme vid Östra station finns det inga problem längre. Det är bara att rulla in på tunnelbanetåget, för där finns det inga trappsteg som jag ska bestiga.

Varför åker jag inte taxi kanske du undrar. Jag tycker det är friare att åka kollektivt, chansen att träffa människor som jag känner blir större än i en taxi och även träffa människor som jag inte känner vilket kan leda till roliga och intressanta möten.

En annan anledning är att det finns chaufförer som jag får dåligt bemötande av. De flesta är reko, men en del är inte serviceinriktade, vilket jag anser att jag kan begära. Det känns otryggt att åka i en bil med en chaufför som har givit mig dåligt bemötande. Jag kan liksom inte gå av då utan jag måste åka dit jag ska.

Så därför väljer jag trappstegen och en längre restid till arbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar