omslagsbild

omslagsbild

onsdag 31 oktober 2012

Möjligheternas grottor

Efter fjorton år på Täby Basket som kanslist kände jag att det var dags att bryta upp och göra något helt annat.
Vid sidan av att träna för att bli nummer ett i världen i rullstolsåkning, hade jag ett stort intresse i att skriva. Eftersom jag inte hade något arbete som väntade på mig, beslöt jag att ta det kommande läsåret 2004/05 till att förkovra mitt skrivande.
Jag sökte till olika skrivarkurser i landet, kom bland annat in på Åsa Folkhögskola i Sköldinge. Att bo på internat och att skolan låg en bit från Stockholm med en bondgård som närmaste granne, lockade mig.
Den första längre skrivuppgiften var att skriva om de tankar och känslor om året som låg framför oss på Åsa. Jag skrev Möjligheternas grottor.



Möjligheternas grottor

I höst slänger jag mig nerför ett stup. Från en lodrät klippvägg. Jag ska inte ta livet av mig. Tvärtom, jag ska fylla på mitt innehållsrika liv ännu mer. Det finns utrymme till det. Alltid.
I stupets ände väntar Döden, ett ondskefyllt svart hav. Jag har ingen tanke på att bli omslukad av de höga iskalla vågorna som piskar hårt mot klippan. De skulle göra processen kort med mig.
Utmed klippväggen finns det grottor, Möjligheternas grottor. Därifrån lyser det från varma och sköna eldstäder. Ovanför varje grotta sitter det grova träpålar inborrade. Att svinga mig in är inga problem. Upp till mig.
Ta för dig, mumlas det svagt från grottorna. Ta för dig.
Med knäppandet från eldstäderna och mumlet bildas det en varm hoppingivande melodi.
Ta för dig.
Därinne finns det gemenskap, kunskap, glädje. Kanske också Kärleken med det stora k:et?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar