omslagsbild

omslagsbild

torsdag 21 februari 2013

Hur kan det vara möjligt att hela tiden bilda unika texter?



A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö


Tjugonio bokstäver har vi i vårt alfabet. Det låter många, men tänk på den mängd med ord som vi konstruerar med dessa, då är tjugonio få. Försvinnande lite. Hur många ord finns det i vårt språk? Jag har ingen susning, men det rör sig om oändligt många. Nej, inte oändligt. Det måste finnas ett stopp.  Eller? En sak är i alla fall säkert, det är väldigt många. Tanken svindlar. Är det någon som vet? I så fall, släng i väg ett mail till mig. Jag vill veta.
Att med tjugonio bokstäver kombinera alla våra ord, som var och en är unika, det är svårt för mig att greppa.

Det som jag inte förstår är att varje dag, vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år skrivs det böcker, sångtexter, artiklar för tidskrifter och webb, och ingen är identisk med någon annan. Hur kan det vara möjligt att hela tiden bilda unika texter?

Tycker ni att jag verkar insnöad i bokstävernas fascinerade värld? Stämmer, jag är helt uppslukad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar