omslagsbild

omslagsbild

fredag 22 februari 2013

Snart kan jag själv ta Roslagsbanan.

För ett år sedan hörde jag att Roslagsbanan kommer att få nya tågvagnar. Jag gladde mig åt det, för det skulle vara anpassade för oss som använder den fina uppfinningen hjulet när vi tar oss fram. Inga trappsteg, bara rulla in. Kanske även min stora permobil får plats? Hoppas det, för då slipper jag köra till Mörby centrum för att hoppa på tunnelbanan för vidare färd mot Stockholm eller någon annanstans som lockar.

De nya vagnarna började rulla i november, men tyvärr gick inte dörrparen i mitten, där det var möjligt för mig att stiga på utan hjälp, att öppna enligt en fastklistrad lapp. Det är säkert något fel som går snabbt att åtgärda, tänkte jag och släppte det.
Veckorna gick och månaderna likaså, dörrparen förblev stängda. Jag fann det märkligt, så i veckan tog jag kontakt med Arriva, företaget som äger Roslagsbanan. De meddelade att trots beräkningar har det visat sig att den platta, som ska elektroniskt skjutas ut strax innan dörrparen öppnas, hamnar nu antingen under eller alldeles för högt jämförelse med perrongen på vissa stationer. Justeringsarbetet pågår och förväntas bli klart cirka två veckor in i mars.

När dörrarna kan öppnas öppnas ännu en möjlighet för mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar