omslagsbild

omslagsbild

måndag 4 februari 2013

I lördags fick jag ännu en gång ett dåligt bemötande.


Det bor en man i samma trappuppgång som oss. Han är troligen nyinflyttat, för jag har endast sett honom i tre fyra månader. De få gånger vi springer på varandra, pratar mannen till mig som jag vore ett barn. Jag blir kränkt och så arg att jag vill säga med hög röst ´Sluta upp med att bemöta mig som en barnrumpa. Tala till mig som vuxen´. Men det låser sig, får inte fram ett ljud.
När det inte går att föra fram det verbalt, får det bli skriftligt, för nu räcker det. Nedanstående rader plus min bok ska jag ge mannen nästa gång jag ser honom.
 
 
Hej!

Det är trevligt att du tar kontakt med mig, men jag vill upplysa dig om att du gör det på ett fel sätt.
När du pratar till mig gör du det som om jag vore tre år. Det händer även att du klappar mig på huvudet. Jag känner mig då kränkt, samtidigt som jag blir arg och väldigt ledsen. Varför gör du så här? Det här är ett mycket dåligt bemötande från din sida.
Ser du inte att jag är vuxen? Vad får dig att tro att jag har ett mindre utvecklat intellekt än andra i min ålder bara för att jag sitter i rullstol, har talsvårigheter och okontrollerade rörelser? Jag har svårt att tro att du bemöter andra vuxna människor på samma sätt, men det kanske du gör. Jag känner dig ju inte.
Du är inte ensam om att ge mig ett dåligt bemötande, så jag bör vara van. Men jag blir aldrig van och jag får inte bli det heller, för då har jag förlorat som människa.

Jag har en CP-skada som följd av den syrebrist som jag fick vid min födelse. Skadan är ett fysiskt handikapp, inte ett psykiskt. Det innebär att mitt intellekt inte är skadad. Så prata till mig som vuxen som jag är.
Jag är 46 år. Jag är gift och tillsammans har vi två guldklimpar till barn. Jag arbetar som föredragshållare, där jag bland annat pratar om vikten av att bemöta varandra på ett bra sätt. Är även bloggare, www.omsorgsfamiljen.blogspot.se .
I handen håller du min debutroman ´Mitt nakna jag´. Läs den! Min förhoppning är att du lär dig då att bemöta andra som du själv vill bli bemött.

Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar