omslagsbild

omslagsbild

torsdag 20 februari 2014

- Det är jag som är far till barnet.

Apropå bemötande människor emellan.
En dag för sju år sedan.

Min höggravida fru och jag tog en taxi till stan. När vi satte oss i bilen satt det redan en äldre kvinna i baksätet. Resan hade blivit samplanerad.*
Kvinnorna småpratade med varandra under resan. Väl framme där vi skulle gå av, klev chauffören och min fru ur för att hämta min rullstol. Jag kände då kvinnans hand på min axel, samtidigt som hon sa vänligt.
- Jag ser att du kommer att få en ny assistent. Hon ska föda snart.
Jag vände mig om.
- Det är jag som är far till barnet.
Kvinnan blev mållös och såg ut som en fågelholk i ansiktet.


En del får sin bild av mig krossad när jag berättar att jag har barn. Vissa reagerar med tystnad, kanske är det på grund av chocken?
Andra reagerar som de ser Jesus, King Kong och Martin Luther King gå hand i hand i Kungsträdgården.


*En samplanerad resa blir det när två färdtjänstskunder vill resa vid samma tidpunkt och ska till närintill liggande adresser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar