omslagsbild

omslagsbild

måndag 3 mars 2014

Att läsa och hantera en e-bok.

I inlägget den 28:e januari skrev jag att jag just hade laddat ner en e-bok till datorn.
´Ensam i Berlin´ heter romanen och är skriven av Hans Fallada. Historien är fängslande, för det är intressant att få läsa om människoöden, i synnerhet den första hälft av 1900-talet och tidigare. Men tyvärr kommer jag inte läsa ut romanen som e-bok, för det är tröttsamt för ögonen att göra det på en skärm. De började även svida.
Synd att ögonen reagerade negativt, för det är praktisk att hantera e-boken för mig och så klart även för er andra. Genom ett klick med musen i vänstra hörnet på skärmen, öppnas boken på sidan där jag senast slutade att läsa. Vid bladvändning placerar jag muspekaren på högra delen av uppslaget och klickar. Enkelt och jag behöver inte tillnärmelsevis använda den energin som jag nyttjar vid läsning av pappersboken. Även om det är lättare betyder det inte alltid det känns bättre eller roligare, och det gör det inte och därför återgår jag till pappersboken. Ta i boken, bladens svaga trädoft och ibland förnimmelsen av trycksvärta gör att pappersboken känns levande, och därmed blir det trevligare att läsa.

´Ensam i Berlin´ lånar jag i sinom tid på biblioteket. Jag hoppas att den finns som inbunden.
Nu läser jag Mikael Niemis kriminalroman ´Mannen som dog som en lax´. En man bragts om livet i sitt hem i nutidens Tornedalen. Som i alla kriminalromaner ska mördaren hittas. Jag har läst många sådana romaner där brottslingar ska hittas och få de inom lås och bom. Det blir slentrian att läsa även om tillvägagångssättet kan skilja sig markant från en historia till en annan.
Ingen mer deckare på lång tid framöver. ´Mannen som dog som en lax´, som är helt okej, läser jag för att jag inte hade någon annan bok till hands. För några dagar sedan blev jag intresserad av en roman som far pratade gott om. Han tog ner från bokhyllan romanen ´Giganternas fall´ skriven av Ken Follet. Det är en skildring av fem olika familjer - från USA, Tyskland, Ryssland, England och Wales -  och hur deras dramatiska livsöden länkas samman det tidiga 1900-talets omvälvande händelser som första världskriget och ryska revolutionen. Det låter som jag kan tycka att den är intressant. Tur att jag inte lät mitt tyckande om omslaget avgöra om romanen var bra eller dålig. Det är nämligen tre soldater ute på fält beväpnade med gevär. Läsa om krig, det är tråkigt.
Antingen köper jag ´Giganternas fall´ eller lånar den på biblioteket. Far har romanen i pocketversion, men som ni vet är pocketböcker nästan ohanterbara för mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar