omslagsbild

omslagsbild

söndag 9 mars 2014

Vårtecken i Täby.

I helgen gav våren sina första tecken i Täby. Solen strålar värmde gott på oss frusna själar. Vinden var dock kall, så vinterjackan fick vi sätta på oss.
Både lördag och söndag var vi ute flera timmar. Ena dagen var vi på skateboardrampen. Sonen ville dit och köra med sin sparkcykel. När han gjorde det, plockade vår tös på två och ett halvår och jag småstenar och la de i en plastpåse stående vid en bänk. Vi lekte nog affär för hon räknade ett två tre fyra fem sex sju åtta nio tio samtidigt som hon pekade på var och en av stenarna.
På vägen hem passerade vi ishockeyhallen och där fanns det en stor hög med isskrap. Skrapet bildas när ismaskinen spolar isen. Sonen ville stanna där och leka. Bara på med överdragsbyxorna, och klättra upp och gräva gångar. Tänk vad kul det är. I en timme var han fullt koncentrerad.
Min kärasta och dottern hade inte stannat utan hade fortsatt hem till gungorna, för det vad det tösen ville göra - gunga.
När sonen sittande på permobilens pakethållare och jag kom till lekparken fick vi varsin kokt korv med bröd som frun hade fixat till. Årets första picknick under värmande vårsolen.

Under träningsrundan hördes fåglarna vårkvittra och doften av vår anades. Fast gruset på vägen gjorde att jag hade svårt att få fäste med skorna, blev jag inte sur. Jag vet då att sommaren nalkas inom kort.
I dag var det lekparken som gällde. Baka sandkaka, gräva grop, gunga och leka krig under en något varmare sol än gårdagens. Ja, solen hade inte blivit varmare under den korta tiden utan det var vinden som hade mojnat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar