omslagsbild

omslagsbild

torsdag 24 april 2014

Begränsar ditt tänk dig i livet?

CP-skadan innebär att jag har spasticitet (ofrivilliga kroppsrörelser). Spasticiteten yttrar sig på så sätt att jag inte kan göra vissa praktiska saker. Andra saker kan jag göra fast det tar längre tid än vad det gör för er som inte har spasmer.
Mitt positiva tänk har däremot ingen spasticitet. Det har inga som helst begränsningar i hur jag vill att mitt liv ska vara. Jag ser att jag kan forma livet precis som jag önskar, och gör det också. Att leva med den vetskapen är en enorm känsla av frihet.

Ni som inte har något funktionshinder och ofta tänker i negativa banor har inte möjlighet att leva livet fullt ut. Även om ni besitter möjligheten fysisk och psykisk att göra det, tar ni inte den för att ni har fått för er att ni "vet" att ni inte kan. "Så varför ens försöka?", frågar ni er själva. Men hur kommer det sig att ni "vet" det utan att ni ens har gjort ett helhjärtat försök?

Att inte tro på sig själv att man kan, det är också ett funktionshinder. Det hindrar en att leva livet till fullo. De som har det funktionshindret är omedvetna att de har det. Eller?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar