omslagsbild

omslagsbild

onsdag 30 april 2014

Trevlig valborg på er!

I dag hälsas våren in med sång och brasa.
Vädret är nyckfullt. I helgen var det varmt och skönt, bara vinden påminde att sommaren inte var här. Den stod tryckte bakom knuten och inväntade rätt ögonblick att omfamna oss frusna själar. I går var det kyligt, höstligt. Det verkar som vädret inte kan bestämma sig.
Jag minns att jag har upplevt snö på första maj. Detta var på tidigt sjuttiotal, och vi bröder stod i köket och tittade förvånad ut på det tio decimeters tjocka täcke som hade bildats under natten.
"Får vi hämta pulkorna och skidorna? frågade vi entusiastiskt.
De var för länge sedan inpackade i förrådet.
- "Det är ingen idé, för snön är borta redan till kvällen.", sade mamma.
Visst var det den. Lika plötsligt som snön kom, lika plötsligt var den borta.

Jag hoppas att jag får med mig familjen till en brasa i kväll. Påpälsad från topp till tå ska vi nog se till att hålla kylan ifrån oss.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar