omslagsbild

omslagsbild

onsdag 13 augusti 2014

Söker efter en ny rullstol.

I går begav jag mig till Hägernäs strand för att se på en rullstol av märket TiArrow. Jag såg stolen på Hjultorget i våras och blev intresserad för den är smidig och lätt.
Lustigt nog görs den bara några kilometer bort från där jag växte upp.

Den återkommande nöten att knäcka när jag provar ut en ny rullstol, är att både få tillräckligt med utrymme för mig att använda benen och möjlighet att haka på och av ett par fotstöd på ett snabbt sätt när behovet finns. Det finns få stolar som har den kombinationen, men mannen som tillverkar TiArrow, sa att det går att göra, även om det blir fixande och trixande.
Med det som blir extra på stolen, som jag behöver för att bli nöjd, blir vikten ungefär åtta kilo. Det är avsevärd skillnad från den stol som jag har nu, en Quickie på fjorton.
Jag kan ta mig fram lättare med en TiArrow, så jag hoppas att min förskrivare säger ja. För er som inte vet är en förskrivare en person som ser om behovet finns hos hjälpmedelsbrukare att få ett specifikt hjälpmedel. Om så är fallet, köps det in. Eftersom stolen kommer att kosta betydligt mer än min nuvarande, kan förskrivaren föreslå en annan inte fullt så dyr. Det beror vilket landsting man tillhör. Vissa säger ja till de flesta önskemål, medan andra är mycket restriktiva.

Min Quickie har gjort sitt. Dessutom, enligt en i verkstaden i Hjälpmedelscentralen i Hallonbergen, har de inga reservdelar kvar till dessa stolar. Det verkar som tillverkningen av den har upphört.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar