omslagsbild

omslagsbild

tisdag 2 september 2014

Det är tydligt att för vissa är det givet att jag har en intellektuell funktionsnedsättning.

Min fru hjälpte mig in i den väntande taxin. Redan då såg chauffören något konfunderad ut, förmodligen för mina okontrollerade rörelser. Eller för hur snabbt det gick för henne att få in mig i bilen. Jag sa hej till honom och fick ett tillbaka. Frun berättade att min bror kommer att vänta på mig när ni kommer fram, samtidigt som hon räckte honom mitt färdtjänstskort. Chauffören blev än mer konfunderad.
- Men ska ingen åka med?
Var han orolig att ha mig ensam i bilen?
- Nej. Vi har egen bil, säger min far.
Hela min familjen och far var på väg till min bror och hans familj i Bromma för att fira deras ena son på hans födelsedag. Alla fick inte plats i fars bil, för min frus systerdotter skulle också med. Hon här är på tillfällig besök hos oss, annars bor hon i Thailand. Det var anledningen till att jag tog taxi.

- Var det din fru? frågade chauffören när bilen började att rulla ut från parkeringsplatsen.
- Ja, och våra två barn.
- Grattis. Inte tre barn?
- Nej, det är min frus systerdotter.
Han svängde ut på vägen.
- Då åker vi till Arlanda, sa han och log mot mig.
Arlanda? Har han fått fel adress? Så många skrivna adresser som Färdtjänst sänder ut till sina bilar och bussar, är det inte konstigt att det blir fel någon gång, även om jag själv aldrig varit med om det.
- Nej, jag ska inte till Arlanda, sa jag lugnt och såg på honom. Jag ska till Bromma.
Han ser på displayen där körordern var skriven.
- Förlåt, jag såg fel. Det är visst Södertälje du ska till.
Jag insåg då att han hade tagit för givet att jag har en intellektuell funktionsnedsättning. Jag suckade. Dystert tittade jag ut på vägbanan och kände att lusten prata med honom hade försvunnit.


Till chaufförens försvar för detta bemötande medger jag att jag banade väg för hans felaktiga uppfattning om vilken funktionsnedsättning jag har, genom att låta mina fru prata med honom. Anledningen till det, var att vi hade bråttom iväg, men det var fel gjort av mig. Han fick då lätt att tro att jag inte kunde föra min egen talan. Å andra sidan skjutsar han säkert många med olika funktionshinder, och med den erfarenheten bör han veta bättre.

När det gäller dåligt bemötande har jag nolltolerans.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar