omslagsbild

omslagsbild

fredag 17 oktober 2014

Team Tvilling i söndagens Sportspegel.


Såg ni reportaget om tvillingparet som har genomfört en Ironman? Om inte, klicka på länken http://www.svt.se/sport/tvillingarna-med-jarnvilja . För det här är makalöst.

Vilken stor prestation!
Det tog cirka femton timmar för tvillingparet att ta sig igenom en triathlon. En fullängd triathlon, som det här var, består av tre kilometers simning, arton mils cykling och som avslutning ett helt maratonlopp 42.195 meter.
Alla som kommer i mål på en Ironman gör en fantastisk bedrift. Vad finns då för superlativ att ta till för att beskriva en av brödernas bedrift? Jag försöker inte ens finna något, för det finns inget.
En av bröderna har en grav CP-skada, vilket innebär att han har stora svårigheter att röra sig och sitter sålunda i rullstol. Andre brodern har inget funktionshinder.
Som ni ser i reportaget, sitter brodern med CP-skadan och åker med i gummibåten, på cykeln och i den specialbyggda rullstolen för landsväg samtidigt som den andre står för allt det fysiska.

Jag gläds med honom att han tävlar, att han gör det tillsammans med brodern och, enligt honom är det bästa, att han glömmer under tävlingarna att han inte kan gå. Däremot har jag svårt att se att det var en stor prestation av honom att genomföra en Ironman även om han också blev rejält utmattat, då han använde muskler som han inte brukar använda.

Om mina bröder skulle fråga om jag vill genomföra en triathlon på samma sätt som de danska brödraparet, hade jag sagt nej. För mig är det viktigt att jag själv simmar, cyklar och sparkar mig fram baklänges sittandes i rullstol.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar