omslagsbild

omslagsbild

torsdag 6 november 2014

Att sjuksköterskor kan ge ett bra bemötande till patienter, är det viktigt enligt programansvarige?

Att läkare och sjuksköterskor ger ett bra bemötande till oss när vi besöker sjukhus och vårdcentraler är viktigt.

Följande rader har jag sänt till Linköpings universitet.
Mitt namn är Johan Nordansjö och arbetar som föredragshållare. Jag har en CP-skada och har levt med assistans hela mitt liv. Jag har en idrottskarriär bakom mig där jag varit med i stora internationella mästerskap i rullstolsåkning och vunnit ett flertal medaljer samt medverkat i Paralympics.
 Vid två tillfällen har jag varit på June folkhögskola i Jönköping och föreläst för de studerande på personlig assistansutbildningen. Följande citat är från referensen. "Klassen var mycket nöjd med föreläsningen och menade att de fick med sig viktig kunskap och flera aha-upplevelser som kan vara svåra för mig som lärare att förmedla."  
Förutom vikten av att tro på sig själv och sikta högt för att nå sina mål i livet, pratar jag om bemötande som är så viktigt i synnerhet inom vården. Jag vill komma till Linköpings universitet och föreläsa för de som studerar till sjuksköterska. Föreläsningen ger värdefull insikt och kunskap som är nyttig att ha med sig i yrkesrollen som sjuksköterska, men också i sin personliga utveckling som människa.

Fick detta svar.
Hej igen
Jag har haft en diskussion med programansvarig. Tyvärr  får vi tacka nej till ditt erbjudande då vi har en begränsad budget för föreläsare.
Däremot tycker jag att du t ex  kan skriva till gymnasieskolor och erbjuda dina tjänster. Det bör finnas intresse t ex att du kan komma på en temadag eller liknande.
Lycka till!

Jag svarade.
Av egen erfarenhet finner jag att bemötande från läkare och sjuksköterskor till patienter med funktionshinder är i förvånansvärd många fall är dålig. Det tycker jag är märkligt med tanke på den utbildning som de har bakom sig.
Ett exempel på ett dåligt bemötande var när jag, 35 år, och min mor hade ett samtal med den kirurg som hade opererat bort en vätskeansamling under huden vid en av mina tinningar. Under hela samtalet pratade kirurgen med mor, frågade mig ingenting fast jag satt mitt emot. 
Jag drog slutsatsen: Han blev kirurg för att han kan inte ge ett bra bemötande till vakna patienter.

Eftersom jag tycker att det är så viktigt att de anställda inom vården får kunskap i att ge ett bra bemötande till de som söker vård, erbjuder jag mig att hålla föredraget utan kostnad.


Johan Nordansjö



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar