omslagsbild

omslagsbild

onsdag 3 december 2014

Att lönebidrag finns är en välsignelse.

Vet ni vad lönebidrag är för något och vad det innebär att få det?
För att få ut så många människor, som har en psykisk och/eller fysisk funktionsnedsättning, i arbetslivet som möjligt kan arbetsgivare som anställer dessa personer få lönebidrag från Arbetsförmedlingen. Lönebidraget finns för att locka arbetsgivare anställa oss som inte kan arbeta med samma kapacitet som de som inte har funktionshinder. Med andra ord, en kompensation för förlorad arbetsförmåga.
I mitt fall får min arbetsgivare ett bidrag på 90% av min lön. Det resterande på 10% står denne själv för.

Om lönebidrag inte hade funnits hade jag haft mycket svårt att få en anställning. När jag tänker efter hade jag rättare skrivet inte alls fått något erbjudande om ett arbete. Vilken arbetsgivare, som erbjuder en anställning som innebär näst intill endast skrivuppgifter, skulle anställa en som mäktar med tio nedslag i minuten, som jag gör?
Fast jag tycker att det är en välsignelse att lönebidraget finns, är det inget jag stoltsera med att jag har varit och är anställd tack vare detta bidrag.
Det är inte min dröm, inte heller mitt mål att få ett arbete utan lönebidrag. Det vore att sikta alltför högt, men om (eller när) det sker vore det fantastiskt. Jag skulle spricka av stolthet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar