omslagsbild

omslagsbild

tisdag 23 december 2014

Det blir ingen jul utan ´Ave Maria´ sjungen av Barbara Hendricks.

Jag har låtit tända två vita blockljus här på kontoret. Lågorna rör sig fridfullt. Från datorn hörs Barbara Hendricks sjunga ´Ave Maria´ av Schubert. Hendricks röst är så fin.
Hemma står granen klädd, och klapparna ligger under och väntar på att bli öppna av ivriga barnahänder. Att de får ligga där orörda förvånar mig.
När jag kommer hem ska barnen och jag baka pepparkakor. Dottern tycker att det är väldigt kul. Om hon får bestämma hade hon bakat dagligen. Att kavla är det som är roligast. I dag ska jag se till att det inte blir brända gubbar, hjärtan och grisar som förra gången. Sätter mig framför ugnen och ha stenkoll på gräddningsprocessen.
Lukten av nygräddade pepparkakor sprids efter några minuter i lägenheten och vi sätter oss vid köksbordet med varsin varm pepparkaka och ett glas med kall mjölk. I fönster lyser den sjuarmade elektriska ljusstaken.

Många av oss har en del måsten som julen ska innehålla för att den riktiga stämningen ska infinna sig. För mig är det, förutom att lyssna på Barbara Hendricks, en Aladdinchokladask, och då en röd sådan. Jag föredrar visserligen ljus choklad och då skulle jag hellre välja den gula som innehåller endast det, men mixen tilltalar mig i den röda. Pralinen med körsbär i likör stoppas i min mun sekunden efter asken har öppnats. Min absoluta favorit.

I år har jag blivit rejält biten av läshungern. Tio romaner har jag läst ut bara i år, vilket är långt över mitt normala.
För mig hör jul och läsning ihop. Att sitta och läsa en tjock roman i stearinljusens sken vid köksbordet iklädd i bomullspyjamasen när den övriga familjeskaran ligger och sover, med ´Helga natt´ sjungen av Jussi Björling i bakgrunden och mörkret har lagt sig utanför, är så rogivande. Jag kan längta efter denna stund när det är sommar.

Vi vuxna, far och en av mina bröder, brukar ge varandra en bok på julafton. Det är istället för att slippa fundera vad vi ska köpa, vi som har det som behövs.
Jag vet vilken bok som jag får. Har nämligen blivit ombedd att själv inhandla den. Det finns en rad titlar som jag vill läsa, så det var knepigt att välja. Till slut valde jag ´Etthundra mil´, skriven av Jojo Moyes.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar