omslagsbild

omslagsbild

torsdag 19 mars 2015

´Endast´ är det rätta.

- Jag ska bara resa till Indien, Australien och Nya Zeeland.
På ett kafé sitter en kompis och berättar om sin långa resa. Han är entusiastisk och jag ser på hela honom att han är förväntansfull inför trippen. Det spritter i kroppen.
- Bara. Inte är det bara att flyga dit. Det är på andra sidan jordklotet.
Jag uttalade ´bara´ med kraft.
- Visst, men Arne tänker sig vara ute också i åtta månader, men besöka långt fler länder.

Vid användning av ordet ´bara´ när vi berättar vad vi gjorde eller ska göra, förminskar vi vårt handlade till något nästan betydelselöst. Det är väl inte bara att turista i Indien, Australien och Nya Zeeland? Jo, men vid jämförelse med en som har fyrtio inresestämplar i sitt pass så är det det, säger någon här ute i internetvärlden.
Ersätt ´bara´ med ´endast´. Jag ska endast resa till Indien, Australien och Nya Zeeland. Meningen säger att dessa tre länder kommer jag besöka, men nu förminskas inte resans vidd som det gjorde när ´bara´ användes.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar