omslagsbild

omslagsbild

tisdag 9 juni 2015

Funkofobi och funktionsvariationer.

I den fjortonde upplagan av Svenska akademiens ordlista (SAOL) som ges ut i dagarna finns ordet ´funkofobi´ med för första gången. Definitionen blir "fördomar mot funktionshindrade".
´Funkofobi´ är ett okej ord. Det blir intressant att se om det kommer användas av oss med funktionshinder eller blir det ett ord för allas munnar.
Som ni vet är jag allergisk mot ordet ´funktionshindrade´. Vi med funktionshinder är inte funktionshindrade utan vi har ett funktionshinder. Alla vi människor har på ett eller annat sätt hindrade i våra funktioner. En del kan inte programmera en dator på grund av okunskap medan andra inte kan hålla ett anförande på grund av scenskräck. Mitt förslag till SAOL:s definition är således, ´fördomar mot personer med diagnostiserad funktionshinder´.

I dag hörde jag ett ord som jag inte hört tidigare, ´funktionsvariationer´. Ordet är ett annat ord för ´handikapp´, ´funktionshinder´, ´funktionsnedsättning´ och ´funkis´. Jag köper inte ´funktionsvariationer´, för som jag skrev tidigare kan vi människor olika saker. Dessa varierar från person till person, det en inte kan kan en annan. Att ´funktionsvariationer´ har något med funktionshinder att göra, det framkommer inte. Alla, med eller utan funktionshinder, har variationer på sina funktioner. En del kan simma snabbt medan en annan inte kan det, men det behöver inte betyda att den som inte kan simma snabbt har ett funktionshinder. Bristande teknik eller dålig tränad är förmodligen de vanliga orsakerna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar