omslagsbild

omslagsbild

söndag 21 juni 2015

Vapiano, besöket blev en besvikelse.

På min födelsedag gick hela familjen ut på restaurang. Brukligt att vi gör det när någon av de våra fyller år. Det senaste åren har vi ätit på Melanders när jag har fyllt, men nu ville jag prova en ny restaurang. Det blev Vapiano.
Vapiano har funnits en kort period i Täby Centrum, så jag hade inte hunnit att äta där. Har tänkt när jag har gått förbi att här vill jag äta. Ett kul tillfälle göra det på min fyrtionioårsdag samtidigt som barnen kunde hitta något som föll i deras smak som pizza och pasta.
När vi gick in blev jag tilldelad ett kort, liknande ett VISA-kort i form och material, och informerades att gå fram till disken, som stod vid ena sidan av lokalen där jag såg tre kockar i full mundering laga mat, och säga vad vi ville äta ifrån menyn, stå och se på när maten tillagades allt medan "vår" kock frågade då och då hur vi ville ha den som vilken pastasort, vilket kött, vilken nivå av kryddningen önskades mellan ett och fem, där ett var mild och fem stark, och därefter dra kortet i kortläsaren som registrerade den beställda maten. Vi fick själva ta våra tallrikar till bordet som vi hade tidigare markerat som vårt genom att lägga sonens och min jacka på två av stolarna. Betalningen skedde efter avslutad middag vid entrén innan vi lämnade restaurangen genom att dra kortet i ännu en läsare, som matade upp en nota.
Redan när jag hörde hur gången var blev jag konfunderad. Det verkade som det skulle bli krångligt, och farhågorna besannades. Barnen, åtta och tre år, blev uttråkad att stå i kön för att få beställa, för de tordes inte sitta ensam vid vårt bord och vänta på att min fru skulle komma med maten. Jag kunde nämligen inte ta tallrikarna för jag är alltför spastisk. Väl framme vid kocken tog det ytterligare tid för maten skulle bli iordninggjord. Jag och frun blev svettiga när barnen började springa runt i deras otålighet att inte börja få äta. Så här i efterhand hade det varit smart om vi enades om en pastarätt och en pastasort för det hade gått betydligt snabbare. Nu fick "vår" kock tillaga fyra olika rätter, inte samtidigt utan en efter en, och det tog en evinnerlig tid i våra småbarnsföräldrars ögon.
Maten, när den väl var färdig, hur smakade den? Okej, men inte mer. Jag gör betydligt godare pastarätt hemma. Det jag åt kostade ungefär 120kr och det var för mycket för den smakupplevelse jag fick. Omdömet hade blivit bättre om min pasta varit varm och inte som nu ljummen vid första tuggan.
När två eller flera gäster kommer för att äta tillsammans blir den första färdiglagade rätten/de första färdiglagade rätterna endast ljum/ljumma när väl alla har fått sina rätter, så ett tips till Vapianos ägare:  Installera kortvågs infraröda ljuskällor vid disken för att varmhålla den/de första tillagade portionen/portionerna.

När gästen är intresserad av att laga mat och vill lära sig mer, är Vapianos koncept spännande och lärorikt: se hur sin rätt tillagas. Men att som förälder ta med sina småbarn dit, det fungerar inte.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar