omslagsbild

omslagsbild

tisdag 4 augusti 2015

Kreativiteten kommer att blomstra.

Trött och seg sitter jag här i kontoret, denna andra dag efter semestern. Ledigheten är för att ladda upp batterierna, det vill säga koppla av. Det finns många sätt att göra det på. Själv har jag gått och badat med ungarna, dock alltför sällan på grund av det svala vädret. Själva badandet var föga intressant, roligare att sitta på stranden och göra sandslott, racingbanor eller bara gegga runt. En förmiddag föreslog jag de att åka till ´Pippis hus´ (Junibacken på Djurgården i Stockholm). Grabben sa "Tråkigt." medan tösen utropade "Jätteroligt.". Sagt och gjort, hon och jag tog Roslagsbanan in, därefter tunnelbana och spårvagn. Oj, vad roligt hon hade, ville aldrig åka hem. Vi lekte i Ville Villekulla, såg barnpjäsen Loranga, Masarin och Dartajang, åkte Sagotåget, där bland annat var en "läskig råtta" enligt dottern som smög omkring vid Nils Karlssons Pysslings lya, och en massa annat skoj. Detta var en månad sedan, men hon har inte glömt hur kul det var, för ibland säger att hon vill tillbaka till ´Pippis hus´.
Lika nöjd som hon var, var jag av att endast hon och jag fick umgås och göra något roligt tillsammans en hel lång dag. Det händer alltför sällan. En här-är-min-dotter-och-jag-känsla blev jag medveten om att jag signalerade. Ja ja okej, ni som följer med i bloggen kanske förstår att riktigt på tu man hand var vi ju inte. Min assistent för dagen var med, men han höll sig i bakgrunden. Tösen är inte tillräcklig till åren kommen för att jag ska lita på henne, som att hålla sig intill mig på perrongen i väntan på tåget.
Jag har verkligen fått mer energi, även om jag nu är seg både i kropp och knopp. I söndags på tåget från Värmland läste jag en artikel i SJ:s tidning Kupé som gav mig hopp. Jag läste att vi behöver inte oroa oss att det tar lång tid för att komma in i arbetet efter semestern. Hjärnan har lätt att komma igång efter att ha varit en stunds ledig.

Jag ser fram mot hösten. Bloggandet, föredragsuppdragen och besöket på Bokmässan i Göteborg bland mycket annat. Följ med!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar