omslagsbild

omslagsbild

söndag 16 augusti 2015

Pillenopp och snippa.

Dottern och jag höll på att klä av oss för vi skulle ta oss en dusch innan det var dags att krypa till kojs.
- Pappa, du har ingen snippa, sa hon och såg på min penis med en avståndstagande blick samtidigt som den var förundrad. Det har jag.
- Vad har jag?
- En pillenopp.
- Jaha, sa jag och log inom mig.

Jag undrar varifrån dottern fått dessa smeknamn ifrån. Hemma säger vi vad organen heter, penis och slida. Det är viktigt att våra barn lär sig de korrekta namnen. Det är går inte att hindra de, och det vill jag inte göra heller, att få veta alla dessa smeknamn på könen i sinom tid.
Är det på TV:s barnprogram de säger pillesnopp och snippa om könsorganen? Eller är det fröknarna på dotterns dagis som använder dessa när de hjälper till på toaletten för de vill undvika deras egentliga namn? Säger hennes kompisars föräldrar smeknamnen och barnen för de vidare till dagis?
Är det genant att säga penis och slida? Är det så? Om det är så är det märkligt. Jag tycker även det är synd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar