omslagsbild

omslagsbild

tisdag 16 februari 2016

Skryt på, mina vänner. Gläds när andra lyckas.

En del tycker det är ofint när andra talar eller skriver om vad de har gjort, vad de gör och vad de ska göra, hur duktiga de är, snygga, vackra, beresta, belästa, kunniga. De flesta av oss menar att det är att skryta.
Ordet ´skryta´ har alltid haft så länge jag kan minnas en negativ klang. Det är fult skryta och det är något vi inte ska göra. Jag däremot tycker inte det är fult.
Jag har funderat på varför det uppfattas som fult och kommit fram till att det bottnar i avundsjuka och Jantelagen ´Du ska inte tro att du är något.´.
Avundsjuka av att inte själva mäkta med det vad det nu kan vara, trots att försök har gjorts. Eller har de inte de förutsättningar som krävs nå ända fram. Jantelagens budskap,´För att du gjort det, ska du inte tro att du är förmer än oss andra.´, tänker de som känner sig underlägsna personer som lyckas.
Minns en kompis i klassen som oftast sa ´Skryt inte, Johan.´ när jag berättade vad jag hade gjort eller skulle göra. En dag berättade jag att på sommarlovet skulle jag och familjen resa till Danmark och besöka Legoland. Jag sa endast det, varken förskönade eller förstärkte. Ändå fick jag tillbaka, ´Skryt inte, Johan.´. Jag skröt inte. Jag sa endast fakta, att vi reser till Legoland. Det är inte att skryta. Ju tiden gick lärde jag mig att inte berätta något om mig eller mina göromål för honom. Det hände på mellanstadiet, men även i dag när jag helt oförhappandes träffar honom drar jag mig för att berätta om mig själv. För en tid sedan slant min tunga. Han frågade mig ´Jaha Johan, vad ska du göra i sommar?´. Svarade att jag ska till New York och tävla i VM. Visserligen sa han inte ´Skryt inte, Johan.´, men jag såg på honom att han ansåg att det var fel svar. Att jag hade rätt bevisades att han rätt så omgående försökte byta ämne och jag lät honom lyckas med det.

Jag tycker att det inte är fult att skryta. Tvärtom, det är bra att skryta, både för dig som gör det och de som lyssnar. Dessvärre är det alldeles för få som gör det i dag. Hur gör vi för att få bort den negativa klangen som ordet ´skryta´ har med sig?
När du berättar som hur bra du är, vad du ska göra på semestern och hur roligt du ska ha det, att träningen går som planerad och du är i fin form, att du är en fena på att göra en god skomakarlåda, att på den senaste tentan var du lysande, att du har fått ett ärofylld uppdrag av din chef som du har kämpat hårt och länge för att få, smittar din optimism och framåtanda till andra i din omgivning.
Det blir en vin-vin-situation. Du berättar hur duktig och bra du är, vilket stärker ditt goda självförtroende, samtidigt som de som du berättar för inser att ´Om du kan, kan jag.´ vilket kan leda till att de ger sig den på att klara det, vad det nu kan vara.

Skryt på, mina vänner. Gläds när andra lyckas.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar