omslagsbild

omslagsbild

onsdag 10 februari 2016

´Vi återkommer vid mån om tid.´

På vissa områden undrar jag om utvecklingen har stannat upp. Inte bara det, utvecklingen har förbytts till ´nerveckling´. Bemötande är ett sådant.
Det finns en hel del exempel på det. Ett är expeditionen på Plusgymnasiet i Göteborg. När den är obemannad sätts en telefonsvarare på. Den inspelade rösten meddelar bland annat expeditionens öppettider och föreslår att vi lämnar telefonnummer så de kan ringa tillbaka. Avslutningsvis säger rösten, "Vi återkommer vid mån om tid.".
Jag tycker att det är ett dåligt bemötande, "återkommer vid mån om tid.". Det känns som jag läggs i ett dammigt hörn och tas fram, det vill säga de ringer upp mig när det finns tid över. Det känns som jag stör deras ordning. Tänk om det inte finns tid över, betyder det då att de inte hör av sig? Ponera att du handlar mat och när du lägger upp varorna på rullbandet får du syn på en skylt uppställd på kassaapparaten som förkunnar ´Vi återkommer vid mån om tid.´. Jag hade rivit bonuskortet och börjat handlat i en annan affär.
Jag har ett förslag till ändring som gör att det känns välkomnade trots att det inte finns någon som som svarar: ´Vi kan dessvärre inte ta emot ditt samtal nu, men om du lämnar ditt namn och telefonnummer ringer vi upp dig. Önskar dig en fortsättningsvis trevlig dag.´



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar