omslagsbild

omslagsbild

torsdag 10 mars 2016

Trollhättan i går.

Det var kul att hålla föredraget i går på Högskolan Väst i Trollhättan. Det var cirka tjugofem som lyssnade där ibland lärare, studievägledare och studerande på sjuksköterskeutbildningen.
Döma av det som sades till mig efteråt var att föredraget var bra, intressant och att det innehöll positiva ögonöppnare, både när det gäller bemötande inom vården och av att tänka positivt i det vi ställs inför.
En lärare tyckte det var synd att inte fler elever kom och lyssnade på min positiva livssyn. Hon menar att hon möter dagligen elever som har vaga förhoppningar eller inte alls på att deras liv i framtiden ska innehålla det som de verkligen vill, och där skulle jag göra skillnad.

Jag blev besviken att det inte var fler som kom när högskolan har runt 11.000 studerande. Fick en förklaring som kan vara en av många att de föreläsningar som inte är obligatoriska, som min var, lockar endast ett fåtal. Många elever tror, och i vissa fall går det. att kunskapen som lärs ut går att finna på internet.
Att lära sig hur ett bra bemötande går till, är det långt bättre att ta del av det som en person som själv har erfarenhet av dåligt bemötande har att säga än att läsa sig till det. Så sa en av lärarna till mig innan jag begav mig till tåget för hemfärd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar