omslagsbild

omslagsbild

tisdag 8 mars 2016

Till Högskolan Väst i morgon.

Det händer att jag även får dåligt bemötande när jag besöker sjukhus, vilket jag finner märkligt med tanke på den gedigna utbildning läkare och sjuksköterskor har bakom sig.
De är väl också människor som kan ha dåliga dagar? Jo visst, alla kan ha dåliga dagar, men patienter och besökare ska inte behöva få ta del av det i form av ett dåligt bemötande. Vi som söker upp vården gör det av en tråkig anledning, vi är sjuka eller att vi ska få en behandling för att få ett mer rörligt liv. Resultatet av behandlingarna är visserligen positiva, vilka vi ska vara glada för, men det är få förunnat att se fram emot exempelvis en operation.
Vi är nervösa, oroliga eller bådadera och då är ett bra bemötande från läkare och sjuksköterskor som kommer att undersöka eller behandla oss guld värd. Vi slipper då att bli nedstämda eller rent ut av ledsna, som vi blir när vi inte får den respekt som vi förtjänar, och kan tänka att det här som är förestående kommer att gå bra. Positiva tankar och positiv energi har då lättare att komma fram.
Jag kan gå tillbaka till mig själv. Jag var cirka trettio år och var kallat till ett återbesök till kirurgen som hade tagit bort en vätskeansamling under huden vid vänster tinning några veckor tidigare. Under hela samtalet frågade han min mor hur jag kände mig efter operationen och om det hade uppstått komplikationer. Han frågade inte mig en endaste gång. Det här är ett exempel på ett mycket dåligt bemötande. Undrar varför han inte började med en fråga direkt till mig för att se om jag kunde prata. Tur att inte det blev aktuellt med ytterligare en operation. Jag hade inte velat att han skulle skära i mig mer för förtroendet för honom och hans kunskaper var borta.

Att ge ett bra bemötande till patienter är således viktigt. Med anledning av det ser jag fram mot min föreläsning i morgon på Högskolan Väst i Trollhättan inför bland annat studerande på sjuksköterskeutbildningen. Jag hoppas mitt föredrag tillför ytterligare en demission i vad de redan har lärt sig i sin utbildning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar