omslagsbild

omslagsbild

tisdag 26 april 2016

Söndagen gick i kulturens tecken.

På dagen såg hela familjen Djungelboken på bio. Den är mycket bra. Samtidigt som handlingen är spännande, vissa scener var det lite väl för vår minsting som kröp ihop i mammas knä, finns det komik som utlöser skratt. Filmen är bra gjort. Mowgli spelas av en pojke, resten är animerat såsom miljön och alla djuren. Gå och se Djungelboken, även du som har lämnat barn- och ungdomsstadiet.
Senare åkte jag och min kärasta med tåg in till Stockholm och såg på en teaterpjäs på Stadsteatern. Pjäsen heter ´Pappan´. Det handlar om en man som har fått Alzheimers. Han bor i Frankrike. Vi får följa honom under en tid och se hur handikappet ger upphov till situationer i vardagen som är sorgliga även om en del får en att fnissa till.
Mitt intresse för teater och skådespeleri har stegrats under en längre tid. På senvintern surfade jag in på Stadsteaterns hemsida och såg efter en uppsättning med de skådespelare som jag tycker om, de som jag har fastnat speciellt för, för deras utomordentliga skådespeleri. Jag valde ´Pappan´ för i den spelar bland andra Peter Andersson, Elisabet Carlsson och Jakob Eklund.
Det blev en upplevelse som jag sent kommer att glömma. Så riktigt bra. Stora presentationer från alla i ensemblen. Även min livskamrat tyckte det var bra, hon som helst vill stanna i hemmets lugna vrå och tycker att strapatser som att ta sig till stan är så besvärliga att hon gärna undviker det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar