omslagsbild

omslagsbild

torsdag 29 september 2016

Att få ett bra bemötande som restauranggäst är lika viktigt som att maten är god.

Att ge ett bra bemötande till restaurang- och hotellgäster är viktigt. Miljön i lokalen och bemötandet från personalen ska få de känna sig välkomna. Efter matbiten eller hotellnatten ska de känna att det var en upplevelse, både för smaklökar och kropp. En stund att minnas.
Jag är säker på att lärarna på programmen Hotell och turism, och Restaurang och livsmedel pratar mycket om hur ett bra bemötande är för eleverna och att dem tar till sig det. Men har de mött i undervisningssyfte gäster som på grund av sina talsvårigheter och andra funktionshinder blivit dåligt bemötta av servitriser/servitörer och hotellreceptionister?
Jag har erfarenhet av att få dåligt bemötande från dessa yrkesgrupper och det på grund av den CP-skada jag har. Jag ger inte ut pekpinnar under mina föredrag utan istället ger jag tips och råd hur exempelvis servitrisen ska agera när gästen är svår, tillsynes omöjlig, att förstå på grund av sina talsvårigheter ska beställa mat på en restaurang.




2 kommentarer:

  1. Min erfarenhet av restauranger i Sverige är att de tror jag är fullt eller påtänd av droger. En gång kom en restaurangägare fram till mig och fråga om min vän var för full för att beställa mer öl. Han sa att kunde inte bedöma om min CP-skadade vän i rullstol var för full. Jag svara att han är levnadskonstnär som nu klockan tre på morgonen borde gå/åka hem för bägaren runnit över. 10 min senare somna han på bordet och assistenten assistera permobilen mot hans hem….

    Här i Thailand får jag ett annat bemötande än i Sverige. Det har med karma att göra. Buddismen säger att jag varit ont i förra livet och detta gör att jag stör karma för andra restaurang besökare. Så jag har blivit portad på vissa restauranger och hotell. Min fru/syster säger bry dig inte det finns fler ställen att gå på. De har verkligen missförstått Buddismen..

    Summa summarum vet jag inte vilket som är bäst Thailand eller Sverige när det gäller bemötande.

    SvaraRadera
  2. Intressant, anledningen till att om thailändare ger oss med funktionshinder dåliga bemötanden kan det bero på att de tror att vi har varit onda i våra förra liv. Det visste jag inget om, det var nytt.
    Vad jag vet har jag aldrig blivit portad ifrån lokaler i Thailand. Förmodligen kan det bero på att jag har min thailändska fru med mig eller hennes syskon vart jag än är i landet.
    Tack för denna kunskap, Mikael Avatar.

    SvaraRadera