omslagsbild

omslagsbild

onsdag 28 juni 2017

En välbehövlig semester ligger runt hörnet.

En välbehövlig semester behöver inte nödvändigtvis vara en tid för att vila sig och samla kraft. Mina krafter är oförändrad starka och inspirationen flödar i ominskad fart. Däremot behöver jag få miljöombyte. Se andra vyer, möta nya bekantskaper och vara i naturen såsom i skog och sjö.
De två första veckorna är vi i stugan i Boda i Värmland, min familj och farsgubben, med skogen alldeles utanför knuten. Bröderna med familj dyker även dem upp.Tänk att far blir åttio år kommande vinter. Det kan ni inte förstå om ni ser honom, pigg som en mört och knallar med spänstiga steg.
Någon skrivande på romanen i stugan blir det inte. Visst går det bra att ta med sig datorn, men jag vill vara ute när det inte finns moln som hindrar solens strålar från att värma mig. Eftersom kylan snart omfamnar mig åter, och den omfamnar även er läsare, vill jag passa på, jag som älskar sol och värme. Vill även leka med våra barn och umgås med frun än mer än vad det blir när det är skola och dagis.
En förhoppning har jag inför vistelsen, förutom att det blir kortbyxeväder, att täckningen på mobiltelefonerna är så pass dålig att deras spel inte fungerar. Sonen och frun kan sitta utan problem i timmar med sina jäv... förlåt, telefoner.






Inget skrivande i Boda alltså, men läsning blir det. Det är så rogivande att läsa. Framförallt där det inte finns någon dator med bokmanuset som pockar på uppmärksamhet. Läsningen skapar inte endast ro utan mitt skrivande blir bättre av det. Kunskapen att formulera meningarna bättre höjs.
Böckerna som följer med är ´Flickorna i parken´ skriven av Lisa Jewell, ´Kvicksand´ av Henning Mankell och ´Kriget har inget kvinnligt ansikte´ av Svetlana Aleksijevitj. Jag önskar även få med ´Avskedsfesten´ av Anna Fredriksson, en av mina favoritförfattare, om jag nu finner den på biblioteket.

Jag är åter den 31/7.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar